budowa trasy tramwajowej

Miesiąc temu rozpoczęła się budowa nowej trasy tramwajowej prowadzącej od węzła Wierzbięcice do ul. Św. Marcin. Inwestycja jest możliwa dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich. Centrum Unijnych Projektów Transportowych wybrało to zadanie jako przykład realizacji współfinansowanej inwestycji. W czwartek, 4 grudnia, na placu budowy zorganizowano wizytę studyjną pod hasłem „Fundusze w ruchu – jak Fundusze Europejskie, samorządy i społeczność kształtują miejską mobilność”.

Goście m.in. z Warszawy i Gdańska zostali oprowadzeni po budowie i mogli posłuchać o konsultacjach z mieszkańcami, aktualnym stanie robót i planie na to, jak ma wyglądać ul. Ratajczaka i węzeł Wierzbięcice po przebudowie.

Na przykładzie ul. Ratajczaka omawiano dobre praktyki w zakresie współpracy beneficjentów, samorządów i społeczności lokalnych. Poruszany był też temat procesu konsultacji społecznych w projektach transportowych. Tego typu wizyty studyjne są też dobrą okazją do wymiany doświadczeń z przedstawicielami administracji, organizacji pozarządowych i ekspertami branżowymi.

W programie wizyty studyjnej był też przejazd nowoczesnym tramwajem MPK Poznań, a także panel dyskusyjny: „Fundusze w ruchu – jak Fundusze Europejskie, samorządy i społeczność kształtują miejską mobilność”.

Prace budowlane na węźle Wierzbięcice i odcinku ul. Ratajczaka między ul. Św. Marcin a Ogrodową ruszyły na początku listopada.

– Do tej pory przeprowadzono rozbiórki torowiska tramwajowego w ul. Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi oraz na wyłączonej z ruchu części jezdni na skrzyżowaniu tych ulic. Obecnie trwa korytowanie, czyli przygotowanie podłoża pod nową konstrukcję torowiska. Rozpoczęła się rozbiórka dwóch zejść do przejścia podziemnego przy przystanku tramwajowym Wierzbięcice. Równolegle trwają prace związane z przesadzaniem drzew. Najbliższe tygodnie będą czasem prac w zakresie infrastruktury podziemnej – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka powstanie na odcinku od ul. Św. Marcin do węzła Wierzbięcice jako ostatni etap Programu Centrum. Nie tylko skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum, będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania z wykorzystaniem nowego prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej perspektywie połączenia tramwajowego z Garbar w stronę Naramowic. Nowe przystanki powstaną przy ul. Wierzbięcice oraz przy Starym Browarze. Wykonawca zajmie się też przebudową jezdni, drogami rowerowymi, chodnikami, infrastrukturą podziemną, oświetleniem i wprowadzeniem nowej zieleni. W zakres prac wchodzą również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami, a także mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

Inwestycja umożliwi miastu wykorzystanie dofinansowania unijnego w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.